6 tipů jak získat maximální návštěvnost eshopu nebo webu


Dobře fungující web je jako váš super zaměstnanec, který je 24/7 tváří vaší firmy, podává informace, prodává a nebo sám odpovídá na dotazy. Kolik vám ale může takový zaměstnanec udělat služby, když se s nikým doopravdy nepotká? Řeč je o webovém provozu (návštěvnost) a v tomto článku se podíváme na pár způsobů, jak si můžete návštěvnost zvýšit. Proč? Protože vám to pomůže generovat více leadů a z nich vytvářet více zákazníků.

Důležitost webového provozu:

Webový provoz je stejně tak důležitý indikátor jako ukazatel růstu vašeho projektu. Pomůže vám například:

  • Generovat více kontaktů a získat více zákazníků.
  • Získat více informací o vašich návštěvnících a díky nim dělat rozhodnutí.
  • Vidět, jak dobře vám funguje marketing.
  • V určité chvíli vám dobrá návštěvnost dovolí posunout svůj marketing na další úroveň a začít s personalizací a marketingovou automatizací.

1. Udělejte něco pro své SEO

Je to základní poučka, většina z vás už to slyšela a je to běh na dlouhou trať, ale i přesto je potřeba to připomínat. Technik jak vylepšit SEO existuje spousta. Zkuste se zaměřit na kvalitní a unikátní články, které vaši zákazníci hledají a které je budou zajímat. Podívejte se na často vyhledávané dotazy, které se hodí pro vaše zaměření.d

Zeptejte se svých zákazníků přímo, co je zajímá. Nezapomeňte se zamyslet nad meta popiskem, ten se totiž přímo zobrazí ve výsledcích vyhledávání. Musí být přesvědčující tak, aby na něj chtěl návštěvník kliknout. Zkuste použít třeba emotikon a odlište se od ostatních výsledků. Dělejte to pravidelně a nezapomínejte svůj obsah sdílet a dávat o něm vědět. Zkuste se zamyslet třeba nad Inbound Marketingem a jeho přínosem pro vaše SEO.

Google Search Console

V první řadě myslete hlavně na mobilní zobrazení vašeho webu! Google jako první vyhodnocuje vaše stránky podle vaší mobilní verze. Nikdy více než dnes neplatilo MOBILE-FIRST.

chcete vymyčkat víc z obsahové návštěvnosti? Vyzkoušejte Růstovou strategii Inbound marketingu.

2. Refferaly

Zalistujte svou URL všude tam, kde se vám to může hodit. Dneska už existují i pro eshopy jiné možnosti, než je Heureka nebo Zboží.cz. Například pro nábytek a dekorace můžete zkusit Favi.cz, pro oblečení a módu Glami. Pro restaurace a služby můžete zkusit TripAdvisor. Nezapomeňte se čas od času podívat na svůj zápis na Google Firmy a Google Mapy. To samé platí u Seznamu. Hlídejte si otevřené hodiny a aktuální informace, které o vás zákazníci mohou v těchto zápisech nelézt. Zkuste pátrat a třeba najdete služby, které se budou hodit přesně vám a které vám mohou přivézt další a hlavně nové zákazníky.

Pokud je provoz placený, nezapomeňte si ho pravidelně měřit a vyhodnocovat a případně upravovat nabídku podle dosažených KPI, CPO, PNO nebo ROI tak, aby vám to pokud možno dávalo smysl. Nastavte si období, ve kterém to bude více sledovat a když se výsledky nedostaví, nebojte se tento zdroj návštěvnosti přestat používat.

Nezapomeňte také na kvalitu svého feedu. Kvalita může výrazně ovlivnit prodeje. Udělejte si analýzu feedu, jestli do feedu opravdu posíláte správné informace. Případně si nechte zpracovat audit feedu. Časté chyby feedu jsou, např. zboží, které je vyprodané, nevyužíváte všech možností parametrů zboží, nebo používáte špatné formáty pro parametry barev a velikostí.

3. Sociální sítě

Sociální média jsou určitě skvělým zdrojem návštěvnosti. Vždy je potřeba se zamyslet, jaká média jsou pro vás vhodná a kde jsou zastoupeni vaši potencionální zákazníci. Určitě nemá smysl dělat všechny sítě jen proto, abyste tam byli.

Facebook, YouTube a Instagram jsou u nás v ČR dlouhodobě nejpoužívanější sítě a už 98% uživatelů internetu je zná. Pokud tedy budete vytvářet obsah, dostaňte ho mezi své fanoušky, ukažte jim na čem děláte, jak to děláte a řekněte jim, proč právě vy jim nabízíte tu nejlepší možnost. Ale určitě musíte počítat s tím, že to nebude zadarmo, určitě ne na Facebooku, kde se váš post dostane organicky (v roce 2018) pouze asi k 1,4% vašich fanoušků.

Propagaci na Sociálních sítích si plánujte dopředu a dělejte ji multikanálově. nic nezkazíte zlatým poměrem 80/20, tedy 80% příspěvků pro své fanoušky a 20% prodejních. Pokud hledáte více tipů jak na Facebook a Instagram, můžete se podívat na tipy přímo od Facebooku >

Poznejte své fanoušky

Facebook u umožňuje zobrazit si statistiky s přehledy, tzv. Facebook Insights, podobně jako máte v Google Analytics. Je zajímavé si tyto zákaznické přehledy porovnat a zjistit tak, kdo vaši fanoušci jsou, jak reagují na váš obsah a který se jim líbí nejvíce. Využijte toho a dělejte svůj obsah a komunikaci pro ně.

Facebook Insights

4. Placená reklama

Každý způsob získávání návštěvnosti je placený, ať už je to placení za proklik nebo je to váš čas, který věnujete vytváření obsahu. Zde se podíváme na první zmíněný způsob a to provoz placený za proklik. V dnešní době už musím předpokládat, že každý, kdo má nějaký internetový projekt používá PPC systémy Google Ads a Seznam Sklik. Tento traffic může mít nižší konverzní poměr, je důležité hlídat si PNO nebo ROI (vždy záleží na vašem pohledu). Pokud vám PPC spravuje agentura, musíte jí pro výpočet ROI dodávat marži, alespoň průměrnou za období, za které vám dělají vyhodnocení. Pokud nedělají, nechte si ho určitě připravovat. Nezapomeňte na podměřování nebo přeměřování Google Analytic oproti realitě, často do toho také vstupují vratky a zrušené objednávky a často se na ně zapomíná při výpočtu ROI, stejně jako se “zapomíná” na přičítání nákladů za správu kampaní při výpočtu PNO.

Google Ads

Pokud si nejste jisti, jak vám PPC reklama funguje/nefunguje, nebo jestli vám Google Analytics měří správně nechte si udělat audit a optimalizujte placenou reklamu tak, aby vám vydělávala.

To samé také platí pro analytiku, pokud nemáte přesná data nemůžete se na ně spolehnout a když je přesná máte, víte určitě, že jsou přesná? Nechte si narovnat analytiku a získejte jistotu.

Nastavit klíčová slova a vytvořit reklamy není všechno. Na konverzi má také velký vliv landing page, tedy stránka kam zákazníky z reklam posíláte, zvažte tedy úpravu a nebo speciální návrh těchto stránek přímo pro konkrétní zákazníky nebo reklamy. Také další faktory, jako je doprava, dostupnost, výhody, zákaznický přístup a další, mají vliv na konverzi reklam.

Určitě nezapomínejte na tyto typy placenych reklam:

a) Retargeting

Ideálně dynamický produktový a bannerový. Je to nejlevnější forma placené reklamy s vysokým výkonem

b) Brandová reklama

textová reklama ve vyhledávání s klíčovými slovy spojenými pouze s vaším brandem/názvem/společností/produktem. Tyto reklamy by měly mít slušné výsledky a v podstatě běží neustále. Doporučuji je A/B testovat a hledat lepší varianty. Dejte si práci s texty a doplňky, vyplatí se to.

c) Produktová reklama (Merchant center)

potřebujete mít produktový feed pro Google nebo pro Seznam. Doporučuji produkty rozdělit do skupin a nepropagovat vše, ale jen ty skupiny, které se vám vyplatí, jsou vyhledávané a můžete si to dovolit s marží

Jako dalši zkuste třeba reklamy cílené podle lokality, speciální mobilní reklamy, nebo video reklamy na YouTube

5. Facebook reklamy

Reklamy na Facebooku patři jak do sociálních sítích tak do placené reklamy. Ale jejich důležitost je tak velká, že vám to shrnu samostatně. Z Facebooku  můžete získat velkou spoustu provozu na své stránky, ale aby se vám to vyplácelo doporučuji nad reklamou na Facebooku přemýšlet takto:

Uživatele jsou na Facebooku zastoupení ve všech úrovních nákupního cyklu a je potřeba ke každému přistupovat odlišně.

Facebook reklamy

Rozdělte si uživatele na segmenty:

a) Akvizice uživatelů (prospecting)

neznají vás, nejsou s vámi spojeni a ještě nenakoupili. Často jsou to segmenty vytvořené jako Look a Like nebo podle konkrétních zájmů.

b) Navštívili vaše stránky

je potřeba mít na stránce vložený pixel a nastavené měření. Uživatele můžete dělit podle kategorií, které viděli a snažit se je přimět k návratu (remarketing). Typicky jsou to reklamy s obrázky nebo videi.

c) Vložili do košíku, prohlédli produkty

je potřeba mít na stránce vložený FB pixel a na svém FB profilu produktový feed. Vytvoříte velmi snadno dynamické reklamy (DPA) a uživatelům můžete zobrazit produkty, které viděli třeba včera. Cena a výkon těchto reklam bývají v nejlepším poměru a měli určitě patřit do základu reklamy na Facebooku každého eshopu.

Tyto základní skupiny Vám pomohou nad reklamou přemýšlet podle toho, jaký je váš vztah s konkrétními uživateli a můžete jim snáze přizpůsobovat celé reklamy, grafiku i texty.

Pro akviziční reklamy se skvěle hodí vytvořit si skupiny uživatel, tzv. Look a Like. Jedná se o skupiny vytvořené na základě podobnosti vlastností a chování uživatel z jinych skupin například z vaší email databáze. Tímto způsobem získáte díky strojovému učení Facebooku možnost oslovit uživatele pro vás nové, které by mohli mít zájem o vaše produkty.

Look a Like segmenty, které musíte mít:

  1. Vlastní databáze, typicky pro emailing nebo CRM
  2. Pixel – nakoupili, vložili do košíku
  3. Navštívili vaše stránky, připadně kategorie, nebo konkrétní stránky
Facebook Pixel

Facebook reklamy musíte hlídat a vyhodnocovat. Facebook v základu používa jiný atribuční model než Google Analytics. Sledovat u reklam můžete celou řadu metrik. Zaměřit se můžete třeba na počet konverzí a jejich hodnotu, PNO, míru prokliku nebo třeba dosah a zaujetí či ROAS.

Facebook je přímý konverzní nástroj, ale zároveň je potřeba se na to dívat z většího měřítka. Komunikace na Facebooku se podílí na vytváření povědomí o značce a konverze nejen přímo vytváří ale i se na nich podílí. Právě proto je potřeba sledovat i jiné atribuční modely a vícekanálové cesty a vše si to vyhodnocovat tak, aby vám to dávalo smysl.

6. Email marketing

Emailing sem určitě patří. Provoz, který můžete získat z tohoto zdroje je velmi kvalitní a rozhodně ho nepodceňujte. Není nic zvláštního, že návštěvnost z emailingu tvoří pouze 5-10% z celku a přitom se podílí klidně 20% na obratu. Pokud chcete s email marketingem začít, nebo ho zlepšit, tak zkuste:

  1. Sbírat do databáze co nejvíce kontaktů, které můžete legálně oslovit. Tzn.: Kontakty z objednávek, sběr za odměnu např slevu na první nákup.
  2. Vytvořte si plán rozesílky a posílejte pravidelně. Lidem chodí tisíce emailů ročně, nezapadněte. Připomínejte se a buďte se svými zákazníky stále a pravidelně v kontaktu. Vytvářejte pro ně obsah a naservírujte jim to, co je zajímá. Zjistit to můžete z dat prodejů, nebo pomocí dotazníků.
  3. Udělejte si základní automatické kampaně. Přivítejte své zákazníky u vás v databázi, ukažte jim v čem vynikáte, popřejte jim k svátku nebo oslavte výročí nákupu nějakým poukazem na další nákup. Používejte personalizaci a osobní přístup, emaily neodesílejte pouze z info@ ale půjčte jim třeba své jméno.
  4. Posílejte pouze na aktivní kontakty a neaktivní se pokuste oslovit pouze v rámci reaktivační kampaně, pokud ani to nezabere, kontakty ze své databáze odstraňujte.
  5. Pokud Vám to nástroj umožní, vytvářejte si různé segmenty např. podle zboží, které nakupují, podle stránek které si u vás prohlížejí a začněte na ně cílit více personalizovanou nabídkou. Pokud to Váš nástroj na emailing neumožňuje a rádi byste takové možnosti měli, neváhejte se na nás obrátit nebo vyzkoušejte HubSpot CRM + Marketing ZDARMA.

Doufám, že Vám pár těchto jednoduchých poznatků pomůže získat více lepší návštěvnosti na svém eshopu nebo webu. Nezapomeňte, návštěvnost je základní předpoklad růstu, dalším krokem je generovat leady a zákázníky. Pokud byste chtěli poradit, neváhejte se na nás obrátit.

Kdyby Vás napadlo něco dalšího, co jsem zde nezmínil, napište mi to klidně dolů do komentářů.

Author: Lukáš Hertl

V digitálu od 2011. Zaměřuji se na performance, ecommerce, Facebook a email marketing. Ideálně vše propojuji přes marketingovou automatizaci.

Leave a Reply